«ائتلاف جهانی مدافعان نیرو و ظرفیت ورزش» خواستار پاسخگویی طالبان درباره منع ورزش دختران شد

فلورانس از کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون بین‌المللی فوتبال خواهان توجه در‌این‌باره شد

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، ورزش زنان را «حرام» اعلام کردند - PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

«ائتلاف جهانی مدافعان نیرو و ظرفیت ورزش» اعلام کرد که طالبان به‌دلیل سلب حقوق ابتدایی زنان و دختران افغانستان و به‌ویژه سلب حق ورزش از آن‌ها، باید پاسخگو باشند.

اندریا فلورنس، رئیس نهاد «ورزش و حقوق مرتبط با آن» که یک ائتلاف جهانی برای حمایت از توانایی و پتانسیل ورزش است، روز شنبه دهم تیر (اول ژوئیه)‌، در یک توییت از طالبان و همچنین نهادهای بین‌المللی ورزش خواست که در‌این‌باره اقدام کنند.

فلورانس گفت نقش کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در‌این‌باره بسیار مهم است.

طالبان پس از سلطه‌ بر افغانستان در تابستان ۲۰۲۱، قوانین سخت‌گیرانه‌ای علیه زنان افغان وضع کردند و آنان را از رفتن به مدرسه، دانشگاه و همچنین انجام کار و ورزش منع کردند.

طالبان در نخستین روزهای پس از اعلام حکومت موقت، ورزش زنان را خلاف اسلام و یک امر غیرضروری خواندند. تیم‌های ملی ورزش زنان پس از تسلط طالبان بر افغانستان به‌دلیل تهدیدهای جدی که وجود داشت، تلاش کردند کشور را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ورزش زنان افغانستان در ۲۰ سال گذشته رونق چشمگیری داشت و دختران ورزشکار افغان توانستند در میدان‌های بین‌المللی نیز بدرخشند. هرچند تفکرات سنتی و قبیله‌ای همواره مانعی برای فعالیت‌های ورزشی دختران در افغانستان بوده است، اما دختران افغان توانستند تا حدی بر این چالش‌ها پیروز شوند، اما با ظهور دوباره طالبان، زنان بار دیگر در حصار تنگ خانه‌ها محبوس شدند تا جایی که حتی حق آموزش ندارند.

با این حال، شماری از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان و اعضای تیم‌های ورزشی دیگر توانستند در دو سال گذشته، از افغانستان خارج شوند و در برخی از کشورها، ازجمله کانادا، استرالیا، بریتانیا و کشورهای اروپایی مستقر شوند.

شماری از اعضای تیم ملی فوتبال دختران افغانستان اوایل سال گذشته میلادی و پس از یک وقفه طولانی، نخستین تمرین رسمی خود را زیر پرچم سه رنگ افغانستان و در زمین ‌بازی مرکز ورزشی بین‌المللی داربین در شهر ملبورن استرالیا آغاز کردند. گاردین گزارش داد که اعضای تیم ملی فوتبال دختران افغانستان درحالی‌ که طالبان ورزش را برای زنان منع کرده‌ است، می‌خواهند یک صفحه جدید برای بازگشت به فوتبال بین‌المللی باز کنند.

باشگاه ویکتوریا در ملبورن ازلحاظ تدارکاتی، اداری و مربی‌گری از تیم ملی فوتبال دختران افغانستان پشتیبانی می‌کند و این تیم را برای رقابت‌های محلی آماده می‌کند. باشگاه ویکتوریا همه امکانات و تجهیزات جدید برای تیم ملی دختران فوتبالیست افغانستان تهیه کرد، اما این تیم پیشنهاد تمرین با نشان باشگاه را رد کرد و اعضای این تیم ترجیح دادند پیراهن‌های تیم ملی خود را بپوشند.

بازیکنان تیم ملی فوتبال دختران افغانستان که از ادامه فعالیت‌های ورزشی بازمانده بودند، اکنون می‌خواهند فرصت دیگری برای بازگشت به رقابت‌های بین‌المللی فوتبال داشته باشند.

بیشتر از ورزش